נשים במשבר – האם יש אושר בעולם ? במה תלוי האושר ?

נורית (שם בדוי )נראית נפלא.גבוהה. פנים נאות. שיער בלונדיני חלק.  גוף נאה. קול נעים ודבריה אומרים חוכמה.

היום, היא בת 35 ואינה מבינה מה קורה לה.  כשהגיעה אליי בפעם הראשונה, היא הכריזה,כי הכול טוב בחייה רק שהיא פשוט לא מאושרת והיא ממש לא יודעת למה. לדבריה, יש לה בעל נפלא, שני ילדים –בן בכור ובת קטנה, חברים רבים וקריירה בנסיקה.

אלא שכבר במפגש ראשון נדמה היה שיש  משהו עייף  באופן דיבורה  ושפת גופה שידר חוסר באנרגיה.

מה מחפשת נורית? אושר?   

אישה יוצאת מהשורה

מה זה להיות מאושר ?

מסתבר שלמושג אושר יש משמעויות אין ספור. מה שברור הוא שאושר הוא עניין מורכב ויותר מכך, עניין אינדיווידואלי, חמקמק ולא ברור. זה מושג שמחבר את כל החיובי שבשפה, וכשאדם חווה חוסר בכך, הוא מרגיש זאת בכל נימיו הקטנים ביותר.  

מה ניתן לעשות או לא לעשות כדי להרגיש את אותה תחושה של שמחה,סיפוק ,הנאה ועידוד והערכה ועוד כל המילים שמרכיבות את המושג – אושר ?   

 

במה תלוי האושר ?  

נורית היא לא האישה היחידה ,שהגיעה אלי לקליניקה עם משבר האושר. (לאחר עשור ויותר של טיפולים אני יוצרת הכללה של מאפיינים הדומים אצל כל אותן נשים  ויכולה לכתוב שאין זה מחקר מדעי כמותי אלא איסוף של מידע ותובנות מחדר הקליניקה הפרטית שלי ).

 

הן דיברו על חייהן המקצועיים, על חיפוש דרך להתפתחות וחלק מהן גם הגיע להגשמה מקצועית, אך כבר בתשאול הראשוני על ענייני עישון ,מצאתי כי  המשותף לכל אותן בחורות אינטליגנטיות היה אחד – כולן מעשנות ג'וינטים. אף אחת מהן לא הגיעה לטיפול  על מנת להפסיק לעשן. כולן ייחסו לזה עניין שולי. רק לאחר מספר פגישות החלו לספר על כך בהרחבה והביעו את הרצון להפסיק.  כל אחת התחברה לעישון  במסיבה עם החברים  ובתחילה זה היה  אחת לתקופה ואח"כ  בהדרגה העישון הפך להיות חבר יומי. רובן מעשנות למעלה מעשור שנים  וחיות עם בני זוג אשר גם בשבילם הג'וינט הוא חבר טוב.

 

אם כך , מה יש בג'וינט ? הג'וינט יוצר ג'וינט( איחוד ).

 

הג'וינט הוא מרכיב חברתי קרדינאלי. כשמו כן הוא, הג'וינט יוצר ג'וינט :איחוד. החבר'ה מאוחדים סביבו. חברות שלמות של בני 20-50 חיות היום על בסיסו. הם נפגשים בקבוצות ומעבירים יחד ערבים חברתיים, שהמרכז אינו לרוב טלוויזיה או מחשב אלא החברה, ממש כמו פעם ,בשנות ה- 60 -לפני עידן הטלוויזיה , משהו שכולם מתגעגעים אליו. הם יושבים, אוכלים, שרים מסביב למדורה בים, רוקדים טרנס במסיבות ענק ובעיקר מעשנים. הם לא לבד, לעיתים, גם כל המשפחה בעניין, אבא, אימא וילדים קטנים שמסתובבים, גדלים עם הג'וינט וריחו הוא ריח ביתם. כולם חיים באווירת הג'וינט. כן, הם לא נפגשים רק בערבי שישי או שבת אלא גם ברוב ימות השבוע ,שהרי הצורך לעשן עבור רבים הפך לצורך יום-יומי .

ידוע לכל, כי ההשתייכות לחברה היא צורך בסיסי וערכי עבור בני אדם. ההשתייכות לקבוצת חברי הג'וינט מספקת צורך קיומי וכך מזמנת תחושה נפלאה עבור כל חבריה. כמובן, כל עוד הנך חלק מפולחן הג'וינט.

הדיון על הקנביס והמריחואנה

דווקא בימים אלו מתנהל דיון על יתרונותיו של צמח הקנביס וגורמים בממשלה  קוראים להפוך את השימוש בצמח הזה להיות חוקי במדינה שלנו. התומכים בלגליזציה טוענים כי כבר מיליון אנשים במדינת ישראל מעשנים ולכן, "אין גוזרים גזרה שהציבור אינו יכול לעמוד בה". הם מחזקים את עמדתם על המחקרים הרפואיים שמספרים כי הקנביס הוא תרופה לשיכוך כאבים, תרופת פלאים העוזרת לחולי סופניים ולחולי מחלות כרוניות נוספות. המתנגדים טוענים כי כבר  ידוע ע"פ מחקרים כי הקנביס משפיע על ירידה בפעילות המוחית וגורם לירידה במהירות התגובה לאירועים. יותר מכך, הנזק הוא בלתי הפיך בגילאים צעירים ,כלומר: סוף העשרה ועד מחצית שנות העשרים.  כאשר עדיין לא הסתיים תהליך התפתחות המוח ולכן מסוכן עד מאד לאפשר עישון קנביס שלא לדבר על נהיגה ופעילות שמשפיעה על הסביבה.

 

אך, מה שמעתי ואני עדיין שומעת בקליניקה שלי?

 

"הוא מוחק לי חצי מהמוח ונותן לי לנוח מקשיי היום "

הוא גורם להן לשכוח מהבעיות, וכמו שנורית אמרה: "הוא מוחק לי חצי מהמוח ונותן לי לנוח מקשיי היום". לכאורה נשמע לא רע. רובן  גם מציינות בתחילה, כי אין שום פסול בג'וינט והעישון לא ממש מפריע לתפקוד  היום-יומי .

אכן, כך גם אני חשבתי בתחילת הדרך שלי כמטפלת. אבל היום , אחרי מספר רב של טיפולים, הבנתי ,כי לא כך הם פני הדברים.

כולן הגיעו לטיפול ,משום שהן הגדירו, כי משהו בחייהן השתבש והן נעות ממצב רוח אחד למשנהו. הן מאד מבולבלות ולא מוצאות את הדרך להמשיך …. וגם אם מוצאות הגשמה בתחום המקצועי, בחייהן האישיים הן נמצאות במצב רוח 2 ( בסולם מ-1 -10 ). לכאורה, בעיות המשותפות לקהל רחב של אנשים בלי שום קשר למריחואנה, או לגראס או לג'וינט (ובטח יש עוד שמות נרדפים נוספים) .

אם יש סקס בכלל אז זה במינונים נמוכים מאד !!!

הגילוי הבא גרם לי לבדוק את הנושא לעומק ופתחתי חלון אינטרנטי ובו קראתי על נזקי הג'וינטים למיניהם. הן לא סיפרו  זאת במפגש הראשון וגם לא בשני, אלא ברמזים קלושים במהלך התשאול .

אף אחד ואף אחת אינו רוצה לחשוף את המקומות האינטימיים שלו. מסתבר שהן ובני זוגן אינם מקיימים כמעט יחסי מין. כששאלתי את נורית התמירה והיפה "כמה פעמים אתם מקיימים סקס בשבוע ?" היא תקנה אותי ואמרה :"כמה פעמים בחודש ואולי גם בשנה?"  וכל זה לא בגלל רומנים מהצד ולא בגלל שלא אוהבים ולא בגלל שאין זמן ומטלות החיים קשות עליהם, אלא בגלל השפעותיהם של הצמחים הללו.  הקאנביס גורם לירידה בהורמון הטוסטסטרון. אותו הורמון הגורם לגברים לחשוק בנשים ולנשים לחשוק בגברים. עישון רציף גורם לירידה בחשק המיני. הפעם זה לא מאמר מרוחק שקראתי בירחון שהודפס לפני שנים על הסכנות שבעישון ועל האיסור החוקי ועל תפיסת סוחרי סמים אלא פה בקליניקה שלי. אני רואה נשים מדהימות, מלאות כישורים, אשר מקריבות את חייהן האישיים והאינטימיים שלהן על מזבח הצמח.

 

אז איך זוג צעיר חי בלי יחסי מין ?

כמו זוג ששכח מזמן למה הם ביחד !!!

ואז כמובן, מתחילות בעיות נוספות, מה שנקרא בעיות בזוגיות.

כל אחד שומר על הטריטוריה שלו והמשותף ביניהם הולך ואוזל ויש דיבורים על פרידה ויש אוירה כללית כבדה ולא נעימה ואז יש פתרון – לפגוש את החברה בערב . כן, שכחתי לכתוב זאת קודם. הן חושבות כל היום על הערב בו ישבו עם החברה או לבד ויעשנו את מנת היום שלהן, ככה כדי להרגיע את  הראש. 

איך מתנהל הטיפול  בשיטת "מוח אחד" ?

"מוח אחד" זו השיטה שעוסקת בשחרורי מתח בכלל ובנושא התמכרויות בפרט.

בשפת המקצוע אלו מכונים: דפוסי פחד. התמכרויות – הן תגובות של פחד בזמן הווה על פחדים שנוצרו בעבר ומשפיעים על ההווה ועל העתיד של אותו אדם .הכנסה של חומר רעיל לגוף באופן מתמשך היא תגובה של פחד.

בתהליך הטיפולי אנו מנסים להפסיק את תחושת הצורך שבתת מודע. המטרה של הטיפול היא לגרום לאדם לדבוק בהווה ולהרגיש טוב ככל האפשר ,דבר שיגרום למטופל/ת להרגיש את התקווה של החיים , תקווה שיוכל ליצור לעצמו עתיד טוב יותר.

ב"מוח אחד" מתבצע איתור הפחד בעברו של המטופל .לצורך כך אני נעזרת בטכניקה  שנקראת- ירידה בגיל – בעזרתה מגיעים לגיל הסיבה לפחד.

מה היה גיל הסיבה שבו נורית חוותה טראומה ?

אצל נורית גיל הסיבה של הפחד היה אותו גיל בו הוריה התגרשו. היא עברה תקופה לא קלה של השפלות ,צעקות ואיומים בין הוריה. אכן , גירושים,מחלה וטראומות שונות משפיעות על הילדים ומסתבר כי זה לא עובר. אולי המודע שוכח זאת לתקופת מה,אבל התת-מודע פועל כמו ספוג הוא זוכר ואינו יכול לשכוח דבר. לעיתים, שנים אח"כ טראומה זו תיתן את ביטויה בחולי פיזי,נפשי או בהתמכרות.

לאחר האיתור נעשה שחרור המתח בטכניקות מקצועיות של "מוח אחד" ומכאן ימשיך ההליך הטיפולי ליצירת התנהגות חדשה בהווה. התנהגות חדשה זו תחליף את הצורך בסם, תחליף את הפחד באומץ,בחוזק  ותגדיל את הסיפוק של האדם מעצמו ומחייו בהווה.

מה הקשר בין גראס לאי לקיחת אחריות עצמית?

פשוט זה לא היה !! בכלל, יש נטייה נוספת של מעשני גראס למיניהם והיא: חוסר עקביות.

או חוסר לקיחת אחריות על עצמן.

אישה אמיצה אחת הגיעה אלי לטיפול כדי לנקות את עצמה מהקנביס ואמרה לי משפט חשוב:

"רק שאת בחוץ את יכולה להבין טוב יותר למה לא כדאי לעשן אך, שאת בפנים יחד עם כל החברה ,את בכלל לא יכולה לחשוב על וויתור. אבל זה מגיע בהמשך במיוחד כשחווים תופעות לוואי לא נעימות בכלל ,כמו הזיות, דיכאונות, פחדים, חרדות."

פעמים רבות דחו את מועד הטיפול ויותר מכך ,עשו הפסקות רבות בתהליך. הפסיקו וחזרו לעשן.הורידו מינון וחזרו לטיפול וכן הלאה .ובהכללה, צפיתי במקרים רבים בקושי עצום להתחייב לתהליך הטיפולי ובעיקר לעצמם.

מה קרה לך נורית ?

וכך, קרה גם לנורית עד לטיפול בו עסקנו בשחרור מתח העוסק בהתחייבות שלה לעצמה. מאותו רגע לקחה על עצמה את האחריות. השינוי ההתנהגותי אצל נורית חל כאשר נוצר חיבור לפאן היצירתי בחייה. היא החלה למצוא שקט בתוך ציור, נרשמה לחוג לציור והתמסרה לציור משותף יחד עם ילדיה .

כאן מצאה את התשובה לשאלה הנצחית של האושר בחייו של האדם.

ואיך שיטת "מוח אחד" עזרה לה ?  

שיטת "מוח אחד" עקפה  את המודע של נורית ופעלה על התת –מודע שלה כדי לבחור בחיים ולפני הכול לבחור להפסיק להיות קורבנות של צמח !!!

השארת תגובה