קינסיולוגיה חינוכית – תרגילי מוח לשיפור לקויות למידה

יותר מעשור של שנים העברתי במערכת החינוך סדנאות העוסקות בשיפור יכולות הלמידה דרך שיטה נפלאה זו. תלמידים רבים ולא רק ליקוי למידה אשר חוו למידה זו ובצעו את אותם תרגילים ספציפיים שיפרו במידה רבה את הישגיהם הלימודיים ואת הרגשתם. הבטחון העצמי שלהם השתפר והשמחה נכנסה לחייהם.

כל כך פשוט וכל כך יעיל  ומאפשר לכל אחד ואחת למקד את מטרות בחיים ולהגיע למימושן ע"י תרגול תנועתי.

קינסיולוגיה הינה תורת ריפוי גופני ונפשי.

תסכול על פניה של ילדה לקוית למידה

 

הגוף הפיזי שלנו זוכר כל מה שחווינו  מרגע היווצרותנו.  אירועים שונים שחווינו במהלך חיינו מוטמעים בתאי גופנו,  ומשפיעים על הדרך בה אנו מבינים וחווים את חיינו, לעיתים גם חוסמים ומפריעים לנו.

 

הקינסיולוגיה היא תחום רחב ומגוון הכולל בתוכו נושאים רבים. העיקריים בינהם:

 

מגע בריאות – שיפור הזרימה וההרמוניה של הערוצים האנרגטיים (מרידיאנים) הקיימים בגוף.

קינסיולוגיה לימודית (או חינוכית) – שיפור נושאים הקשורים ללמידה, כגון: פניוּת ומוטיבציה ללמידה, קשב, ריכוז, היפראקטיביות (ADHD), לקויות למידה ועוד.

 

♣ מבנה/תפקוד - תחום זה של הקינסיולוגיה מתבסס על הפרסונולוגיה, תורת תווי הפנים, המבוססת על ההנחה כי פנינו מעידות לא רק על יופי חיצוני אלא גם על העולם הרגשי שלנו. בתחום זה נעזרים במאפיינים גופניים שונים כדי להעלות למודעות נושאים לעבודה.

 

♣ איזון תזונתי/גנטי - עבודה על הרמה הגופנית. כך ניתן לבדוק חסכים תזונתיים של ויטמינים, מינרלים וחומרים אחרים החיוניים לגוף. ניתן לזהות אם קיימת בעיה בספיגת החומר ולתקן זאת וכן ניתן לטפל באלרגיות.

 

הקינסיולוגיה החינוכית , הנקראת לעתים גם קינסיולוגיה לימודית , פותחה ע"י פול דניסון, ד"ר לחינוך מיוחד. דניסון הוא חלוץ המחקר השימושי של המוח ,מחבר השיטה של שילוב נפש גוף . דניסון עבד שנים רבות עם אנשים הסובלים מבעיות למידה ופיתח כלים שיסייעו להם בנושא.

למידה היא למעשה תהליך של יצירת קשרים ואסוציאציות ברמה השכלית, הרגשית והגופנית. מכך משתמע שלא ניתן לנתק את הרגש מהחשיבה, ולמעשה, בלי תחושות ורגשות הלמידה תהיה פחות יעילה.

התנועה היא שער ללמידה

הנחת היסוד הבסיסית של הקניסיולוגיה החינוכית היא כי התנועה היא אלמנט בסיסי בלמידה. המוח הוא אומנם האיבר המרכזי המבצע את הלמידה, אולם הוא אינו היחיד! מסתבר שלמידה מתרחשת בכל הגוף, ולא רק במוח. נמצא שתנועה וקלט חושי חיוניים ללמידה, כיוון שכך מופעלות מספר מערכות גופניות שעוזרות לנו לקלוט. התנועה מעגנת ומשלבת את החוויות  החדשות שלנו ברשתות העצביות. כל תנועה היא אירוע חושי מוטורי, שמקושר להבנת העולם הפיסי, ממנו נגזרת למידה חדשה. כשהגוף מעורב בלמידה, הקליטה משתפרת, כיוון שחלק גדול יותר במוח מופעל, לא רק חלק מצומצם.

 

בניית קשרים

הקינסיולוגיה הלימודית עוסקת בשני תחומים עיקריים הקשורים ללמידה:

  1. קשיים בלמידה הנובעים מ"קצר" בתקשורת בין 2 צדי המוח.
  2. קשיים בלמידה על רקע רגשי, שמעכב ומשבש את תהליכי הלמידה.

 

המוח מחולק לשני חצאים הנקראים המיספרות. ההמיספרה השמאלית מעבדת מידע בצורה לוגית, אנליטית, ליניארית, קשורה בהסקת מסקנות, ירידה לפרטים וכיו"ב. המיספרה זו אחראית, למשל, על חישובים מתימטיים ובה נמצא מרכז השפה והדיבור. לעומתה, ההמיספרה הימנית מעבדת מידע בצורה תבניתית, תופסת את התמונה השלמה, קשורה ליצירתיות, אינטואיציה, צלילים, מוסיקה ואינטונציה.

 

2 ההמיספרות מחוברות זו לזו על-ידי "גשר" שנקרא קורפוס קאלוסום. ברגע שהחיבור אינו מספיק  מפותח, התקשורת בין שני חלקי המוח לקויה ועלולה להשתבש בעיקר במצבי לחץ (לדוגמה, בשעת מבחן...). הקשר בין שני צדי המוח חיוני לקריאה, כתיבה ותפקוד אופטימלי בכלל. נמצא שתינוקות שמדלגים על שלב הזחילה עלולים להיתקל בהמשך בקשיי למידה. הסיבה לכך היא ששלב הזחילה הוא חיוני בפיתוח הקורפוס קאלוסום והתיאום בין שני צדי הגוף והמוח.

 

בקינסיולוגיה הלימודית נעשה שימוש בתרגיל פשוט- מה שנקרא בפי מדריכי השיטה – תרגילי מוח- כדי לחזק את הקשר בין שני צדי המוח. חשוב לציין שמדובר על חלק מתהליך כולל - אנו לא מדברים על מעשה קסמים. כך האדם יכול לתפקד בצורה המתאימה בכל מצב, לדוגמא : לגשת לבחינה באופן שקול ורגוע .

הטבעה מחדש של קידודים

לכל מספר, אות, תמונה, תנועה, יש קידוד במוח ובאמצעות בדיקת השריר ניתן לזהות ולתקן חסימות בתחומים רבים הקשורים ללמידה, כגון: תפיסת האותיות, קריאה, מספרים, שמיעה (אוזניים) ועוד. התיקון מתבצע באמצעות תרגילים פשוטים המבצעים הדפסה או הטבעה מחודשת במוח. אם לאחר התיקון השריר עדיין נותר "חלש", פירוש הדבר שקיים אלמנט רגשי כלשהו שמפריע ללמידה ויש לזהותו ולתקן אותו. העבודה הרגשית משלבת דמיון והיא חווייתית ביותר). במה ניתן לטפל?במגוון בעיות למידה.

לצורך המחשה אני מצרפת את תוכנית הלימודים בסדנה:

חיבורים להצלחה- "קינסיולוגיה כדרך חיים"–הסדנה מיועדת למורים , הורים ולציבור הרחב-  12 מפגשים . ניתן לקיים גם מספר קצר של מפגשים בהתאם לצורך

מפגש מספר 1 -  היכרות עם הקינסיולוגיה ותרגילי מוח .

מפגש מספר 2 -  הצבת מטרות בעזרת הגוף.

מפגש מספר 3 -  תרגילי מוח לראייה.

מפגש מספר 4 -  תרגילי מוח  לחיזוק הקשב והריכוז .

מפגש מספר 5 -  תרגילי מוח לשיפור לכתיבה .

מפגש מספר 6 -  איזון פעולה לתנועת כל הגוף  .

מפגש מספר 7 -  איזון פעולה לתקשורת במימד הצידיות.

מפגש מספר 8 -  איזון פעולה לארגון במימד המרכוז.

מפגש מספר 9-   איזון פעולה לתפיסה במימד המיקוד.

מפגש מספר 10- איזון פעולה לפעילות יומיומית.

מפגש מספר11 –איזון פעולה –לגעת ברגש.  

מפגש מספר 12  סיכום וחזרה על תרגילי מוח ככלים יום יומיים לריפוי.


כל מפגש הוא בן  2 שעות אקדמיות חוץ מ-  4 מפגשים בני  3 שעות אקדמיות יחד 28 שעות אקדמיות. הקורס מוכר לגמול השתלמות לשעות השלמה. כמו כן, הקורס מיועד לכל מי שחפץ לשפר את חייו בהיבט הפיזי ,לימודי וריגשי. בכל מפגש נעסוק בבחירת מטרות אשר יש לנו קושי לבצען, נלמד למקד את המטרות ולהפוך אותן לאופרטיביות בעזרת ארגז כלים שנבנה במהלך הקורס.

מה כתבו תלמידי מב"ר – כיתה י' ?

סיכום  משוב -פרויקט "קינסיולוגיה חנוכית" /ריקי קאופמן

התקיים ב: בכיתת מב"ר- י ' -  קרית חינוך ע"ש בן גוריון ,עמק חפר.

משך  הסדנה – ספטמבר 2005 – ינואר 2006

מספר שעות שבועיות – אחת.

מספר התלמידים :13

בנים : 10

בנות : 3

המושב מולא ע"י 12 תלמידים.

במה הסדנה עזרה לי ?

9  תלמידים דיווחו על שיפור ביכולת הריכוז שלהם .

2  תלמידים דיווחו על שיפור ביכולת שלהם להתמקד בעיקרי הדברים.   

2  תלמידים דיווחו על שחרור ממתחים  בזמן מבחנים.

4  תלמידים דיווחו כי הסדנה עזרה להם להגיע למצבי הרגעות.

3  תלמידים דיווחו על התמודדות עם מצבים קשים במיוחד.

2  תלמידים דיווחו על היווצרות מקום של פתיחות אצלם במפגש עם נושאים חדשים .

10  תלמידים ביקשו להמשיך את הסדנה.

 

להלן המשובים ככתובם :

  1. "למדתי שיש הרבה דרכים לשיפור יכולות הלמידה והריכוז. בעתיד אשתמש בטכניקות שלמדתי( לפני כחודש בערך שיחקתי מול חבר שלי טניס, בהתחלה לא הייתי מפוקס ואז עשיתי תרגיל אחד של "קינסיולוגיה" ומיד אחרי התרגיל חזרתי לעצמי ). חשוב לי להגיד לך שדרך כזו עוד לא ראיתי, התנסיתי בה ואהבתי אותה מאוד וחבל שזה נגמר. למדתי המון מסדנה זו."

 

  1. "למדתי תרגילי ריכוז במבחנים שעוזרים לי להתרכז במבחן והשתמשתי בהם. למשל: נשימות עמוקות ושתייה. בעתיד אשתמש בתרגילי נשימה. הסדנה הזו חשובה כי היא עוזרת לילדים בריכוז ובחיים."



  1. " אני רוצה לספר לך שבסדנה אני נרגעת ולומדת דברים שלא ידעתי לפני. כייף לי פה פעם בשבוע שעה אחת. למדתי שצריך לשתות מים ולהתגבר על הקשיים ולעשות את התרגילים שלימדת אותנו לפני קושי כלשהו. אני חושבת שבעתיד אשתמש בטכניקות לשיפור הזיכרון ולעשייה. חשוב לי להגיד לך שמאד כיף לי ללמוד איתך. אני חושבת שיש הרבה תלמידים שירצו ללמוד איתך ויהיה להם כייף. אני חושבת שאת צריכה להמשיך לעזור לתלמידים ולעודד אותם להמשיך. למדתי להתמודד עם דברים מסוימים שהיה לי ממש קשה להתמודד איתם קודם."

 

  1. "למדתי שתרגילים מסוימים יכולים להרגיע ולגרום לריכוז גדול כשעובדים. בעתיד אשתמש בטכניקות של נשימה עמוקה. חשוב לי להגיד לך שתמשיכי להאמין במה שאת מאמינה ואל תשמעי לאנשים אחרים  שחושבים שזה שטויות. לסדנה הבאה כדאי שתביאי את השמנים (ארומאטיים) כי זה מרגיע."



  1. "למדתי שהתרגילים עוזרים לי להצליח יותר, תרגילי ריכוז, לקחת מטרה ולהצליח בה. בעתיד אשתמש בתרגילים האלה להצליח. "

 

  1. "התרגילים עוזרים לשפר את יכולת הלמידה. התרגילים משפיעים עלי ואני שמח שעברתי את הסדנה הזו. בעתיד ארצה להצליח עם התרגילים."



  1. "למדתי שצריך להתרכז בדברים העיקריים והחשובים שניתן להשיג ( ולהתעלם מגירויי הסביבה )."

 

  1. "למדתי שצריך לסדר דברים בראש לפני כל דבר שעושים בלמידה, בחשיבה וכו'. חשוב מאד לשתות מים תמיד! להיות רגועים ולא להילחץ במבחנים. ששוקולד בתחילת מבחן עוזר רק ל-10 דקות. בעתיד אשתמש בטכניקות של הירגעות, אשתה מים (למרות שאני לא אוהבת) וגם אשתמש בתרגילים השונים שלמדנו בשיעורים. ממש נהניתי בסדנה ולמדתי הרבה דברים שלא ידעתי וחבל שנגמר והיה לי כייף. בעתיד ארצה שיהיו לנו עוד שיעורים כאלה."



  1. "למדתי את תרגילי ההצלבות, תרגילי ה- X . בעתיד אשתמש באלו וגם בנשימות. נהניתי מאד בסדנה והיא חשובה לתלמידים. בעתיד ארצה עוד סדנאות כאלה."

 

  1.  "למדתי לשפר את יכולת הריכוז שלי בכיתה – שיעורים. המורות פחות מעירות לי. גם לקחתי מלא תרגילים בכל מיני תחומים שבעתיד אשתמש בהם. חשוב לי להגיד לך שנהניתי ממש, זה היה כייפי ותורם הרבה. לדעתי, זו מתנה וצריך להמשיך עם זה !בעתיד כדאי שיהיו יותר שעות בשבוע לסדנה".



  1. "למדתי שבעזרת התרגילים אני יכול להתרכז יותר טוב. למשל: אני שותה,אני מרגיש שיותר קל לי לעבוד בהכול, לא רק בלימודים. אני מצליח להתרכז במשהו העיקרי יותר ופחות להתעסק בהפרעות.  בעתיד אשתמש בעיקר בהצלבות ומים. חשוב לי להגיד לך שאני אוהב להיות בשיעורים שלך. כל פעם שמגיע יום ראשון אני אומר, יש שיעור כייפי שיש זמן לנוח ".

 

  1. "בסדנה בהתחלה חשבתי שהכול שטויות ואז ראיתי שיצא בדיוק מה שחשבתי ומה שהייתי צריך לחשוב. למדתי עקב כך שלא לקחת הכול כמובן מאליו ולהקשיב וללמוד וכך הצלחתי יותר בשיעורים. הקשבתי למורות,הכנתי שיעורים ומצאתי את המעניין בכול דבר. אני לא חושב שאשתמש במה שלמדנו כי מה שהייתי צריך ללמוד –למדתי בחצי שנה הזאתי. למדתי שכול עזרה קטנה בסוף תעזור בגדול. לא לפסול כל דבר. כשלא הרגשתי נוח בקבוצה ריקי התקשרה אלי הביתה ודיברה איתי והקשיבה לי והראתה לי דברים שלא רואים בעיניים. אני חושב ,שאם כל אחד יכול לעבור את מה שעברתי- הוא יצליח בכל מעשיו."
השארת תגובה