לא האמנתי שתנועת גוף קטנה תעזור לי ללמוד  !!!!!/ ריקי קאופמן

ליקוי למידה – דרכים אחרות ללמידה ולשיפור איכות החיים

הוא נראה איש גדול.  הכרתיו כשהיה בכיתה יא'. הגעתי אליו ואל קבוצת תלמידים על מנת להעביר סדנה, בכיתת מב"ר. (כיתה המקבלת שעות נוספות כדי להגיע לתעודת בגרות מלאה. בכיתה זו יושבים תלמידים המתקשים בתהליכי למידה ויש להם רצון להצליח).

הציונים שלו היו בינוניים ואף מעט נמוכים, לפי הגדרתו – הרצון שלו להצליח היה גדול. בדרך דיבורו ניכר המון לחץ. ראיתי אותו בוחן את פועלי, לרוב יושב בשקט, לא מדבר ולא משתף את הקבוצה ברגשותיו או בתחושותיו הגופניות.

נגיעה במרידאן המרכזי

 

לאט, לאט, ראיתי מבטים של הבנה ובעיקר מבטים של אמון עד שיום אחד פנה אלי באופן אישי. הוא דאג שאף אחד לא יהיה בסביבה וביקש שאנחה אותו ובעצם שאתן לו מספר תרגילים לצורך הצלחה בטסט – במבחן נהיגה. זה היה הסימן הראשון לאמון שלו בטכניקה שלימדתי אותם .

הוא אכן השתמש בטכניקה זו ועבר את הטסט בפעם השנייה.  

מה לימדתי אותו ואת חבריו ? קינסיולוגיה לימודית-חינוכית.

שיטה שפותחה ע"י פול דניסון, ד"ר לחינוך מיוחד. דניסון הוא חלוץ המחקר השימושי של המוח,מחבר השיטה של שילוב נפש-גוף. דניסון עבד שנים רבות עם אנשים הסובלים מבעיות למידה ופיתח כלים שיסייעו להם בנושא.

למידה היא למעשה תהליך של יצירת קשרים ואסוציאציות ברמה השכלית, הרגשית והגופנית. מכך משתמע שלא ניתן לנתק את הרגש מהחשיבה, ולמעשה, בלי תחושות ורגשות הלמידה תהיה פחות יעילה.

קינסיולוגיה לימודית (או חינוכית)עוסקת בשיפור נושאים הקשורים ללמידה, כגון: פניוּת ומוטיבציה ללמידה, קשב, ריכוז, היפראקטיביות (ADHD), כתיבה, ראייה, חשיבה חיובית, לקויות למידה ועוד.

אפשר להתגבר על בעיות קשב וריכוז

בתוקף תפקידי כמורה, מחנכת בחטיבת ביניים, ראיתי מאות ואלפי מקרים של תלמידים נבונים אשר לא מצליחים לממש את הטוב והחוכמה שבהם מה שנקרא בשפה הרשמי – ליקוי למידה , הפרעות קשב וריכוז ,בעיות ארגון ,דיסגרפיה ודיסקלקוליה ועוד שמות מקצועיים שבהם מאבחנים את קשיי הלמידה. בשיחות אישיות עם רבים יכולתי להבחין ברצון העז שלהם להשתלב ולהצליח. לא נתקלתי באחד או באחת שאמרו שהם רוצים להיכשל. כולם דברו על התסכולים הרבים שלהם בדרך ויש גם רבים שהרימו ידיים והייתה צריכה להיעשות עבודה רבה של מוטיבציה, כדי להחזירם לרצון ללמוד ולהתקדם.

יותר מכך, כאשר ילדי נכנסו למערכת החינוך, הבנתי כי עלי למצוא דרך חדשה, אשר תעזור לילדים להתפתח ולהיות מה שהם, בטוב ובמרבי עבורם.( זהו ביטוי שלמדתי תוך כדי תהליך הלימודים  הארוך שלי ). את הדרך מצאתי בשיטות מוח אחד וגם בקינסיולוגיה חינוכית,הילינג וסו-ג'וק.

כבר מספר שנים, אני מעבירה במערכת החינוך סדנאות העוסקות בשיפור יכולות הלמידה דרך שיטות נפלאות  אלו. תלמידים רבים אשר חוו למידה זו ובצעו את אותם תרגילים ספציפיים, שיפרו, במידה רבה, את הישגיהם האישיים הלימודיים ואת הרגשתם. הביטחון העצמי שלהם השתפר והשמחה נכנסה לחייהם. אופן הקניית השיטה מאפשר לכל אחד למקד את מטרותיו בחיים ולהגיע למימוש המטרות ע"י תרגול תנועתי.

התנועה היא שער ללמידה

הנחת היסוד הבסיסית של הקינסיולוגיה החינוכית היא שהתנועה היא אלמנט בסיסי בלמידה. המוח הוא אומנם האיבר המרכזי המבצע את הלמידה, אולם הוא אינו היחיד! מסתבר שלמידה מתרחשת בכל הגוף, ולא רק במוח. נמצא שתנועה וקלט חושי חיוניים ללמידה, כיוון שכך מופעלות מספר מערכות גופניות שעוזרות לנו לקלוט. התנועה מעגנת ומשלבת את החוויות  החדשות שלנו ברשתות העצביות. כל תנועה היא אירוע חושי מוטורי, שמקושר להבנת העולם הפיסי, ממנו נגזרת למידה חדשה. כשהגוף מעורב בלמידה, הקליטה משתפרת, כיוון שחלק גדול יותר במוח מופעל, לא רק חלק מצומצם.

התרגילים עוזרים לי לשפר יכולות בכל עניין שעומד בפני

מה כתב תלמיד זה בסיום מחצית השנה בעקבות סדנה?

מה כתב תלמיד זה בסיום מחצית השנה בעקבות סדנה?

 

"למדתי שיש הרבה דרכים לשיפור יכולות הלמידה והריכוז. בעתיד אשתמש בטכניקות שלמדתי (לפני כחודש בערך שיחקתי מול חבר שלי טניס, בהתחלה לא הייתי מפוקס ואז עשיתי תרגיל אחד של "קינסיולוגיה" ומיד אחרי התרגיל חזרתי לעצמי). חשוב לי להגיד לך שדרך כזו עוד לא ראיתי, התנסתי בה ואהבתי אותה מאוד וחבל שזה נגמר. למדתי המון מסדנה זו ."

התרגילים עוזרים לי להיות מרוכזת במבחנים

מה עוד כתבו לי תלמידות?

"למדתי תרגילי ריכוז במבחנים שעוזרים לי להתרכז במבחן והשתמשתי בהם. למשל : נשימות עמוקות ושתייה. בעתיד אשתמש בתרגילי נשימה. הסדנה הזו חשובה כי היא עוזרת לילדים בריכוז ובחיים."

" לא האמנתי שעושים תנועת גוף אחת בלי ממש מאמץ וזה עובד עלי , זה משפר לי את הכתיבה שלי במבחנים. פעם כתבתי בקושי שורה במבחן, במשך הסדנה כבר כתבתי פסקה ועכשיו אני ממש כותבת!!!"

תגובות אלו ותגובות נוספות מתלמידים רבים על שיפור בתוצאות המבחנים ועל שיפור כללי בלמידה שלהם יצרו בי רצון להעביר את הידע הנפלא הזה לכמה שיותר תלמידים ומורים .  

השארת תגובה